4. Cine sunt angajatii viitorului

Generatia Millennials a fost depasita de o noua generatie de tineri – Generatia Z, primii care s-au nascut in mediul digitalizat si au copilarit online. Aproximativ doua miliarde de tineri nascuti dupa anul 1995 au crescut cu calculatorul, Internetul si telefoanul mobil. Este generatia care traieste intr-un mediu puternic tehnologizat, care va genera mai multa educatie personalizata, si va provoca schimbari sociale.


Acesti tineri care vor accesa piata muncii in curand, iar companiile angajatoare ar fi bine sa se pregateasca. Sunt cateva surprize pe care aceasta generatie integrata cu tehnologia le pregateste angajatorilor, spun specialistii in educatie si in resurse umane. [http://www.slideshare.net/sparksandhoney/gen-z-2025-the-final-generation-preview]

Din studiul realizat de Sparks & Honey, o agentie de marketing din New York si Milenar Branding rezulta cateva caracteristici ale acestei generatii de tineri, viitori angajati:

Sunt invatati sa exploreze si sa descopere singuri. Parintii lor i-au educat intr-o maniera mai putin autoritara si i-au lasat sa descopere tot felul de lucruri. Accesul la Internet le-a dezvoltat abilitatile de cautare si de a a se descurca singuri pentru gasirea informatiilor dorite. Sunt pregatiti sa ia decizii.

Isi comunica rapid preferintele catre totii prietenii din mediul virtual. Comunica cu rapiditate si se folosesc de elemente de tip emoticons in defavoarea cuvintelor. Folosesc medii de colaborare de tip Facebook pentru a-si exprima preferintele si nemultumirile. Mai mult de jumatate dintre "tinerii Z" considera ca adevarata viata sociala se petrece pe retelele online, unde 84% dintre ei sunt inscrisi, potrivit unui studiu efectuat de agentia americana de publicitate JWT.

Prefera activitatile independente, nu munca in echipa. Obisnuiti cu navigarea solitara pe Internet sau cu socializarea online, tinerii din generatia Z prezinta interes pentru activitati independente, cu sarcini clare, pe care sa le finalizeze cat mai repede. [http://blog.penelopetrunk.com/2009/07/27/what-work-will-be-like-for-generation-z/]

Prefera sa comunice in scris, nu fata in fata. Tinerii din generatia Z prefera sa comunice prin SMS, Yahoo Messanger sau Facebook decat sa vorbeasca fata in fata cu cineva.

Proceseaza informatiile mult mai rapid. Usurinta cu care selecteaza si proceseaza informatiile din mediul virtual se datoreaza abilitatilor dobandite inca din copilarie de a accesa mediul Internet si le va fi de real ajutor in campul muncii, iar angajatorii nu vor avea decat de castigat din acest punct de vedere. Obisnuiti cu ghidurile video ("tutoriale") pe YouTube, sunt autodidacti in tot ceea ce priveste domeniul high-tech deoarece parintii lor sunt complet depasiti. Putem spune ca tinerii din generatia Z au integrat "autoinvatarea permanenta", datorita evolutiei rapide a tehnologiei.

Nu sunt loiali unor branduri, nici unor angajatori. Pe tinerii internetisti ii intereseaza mai putin identitatea si istoria unui brand, sunt interesati de produsele in sine. Sunt mai pragmatici decat generatiile anterioare, trec mai usor de la un produs la altul si probabil de la un angajator la altul.

Nu le place sa fie controlati. Tinerii sub 20 de ani se asteapta la flexibilitate din partea angajatorilor. Vor sa lucreze de-acasa, sa aiba un program flexibil, care sa le permita sa-si integreze proiectele personale cu cele de la serviciu.

Specialistii au determinat o "ruptura" pe piata muncii: intre 50% si 72% dintre "tinerii Z" vor sa isi creeze propriul start-up, potrivit mai multor sondaje. Cuvantul "companie" evoca notiuni puternic negative: "complicat", "lipsit de mila", "jungla".

Exista astfel, o noua paradigma a viitorilor angajati, "Generatiei Z", o generatie grabita, pragmatica, independenta si incapatanata, caracteristici de care companiile ar trebui sa tina cont si sa le foloseasca in scopul maririi productivitatii si profitabilitatii.

Avand o viteza de reactie mare dar mai putina rabdare, inters crescut pentru retelele de socializare, o mare ambitie si independenta, adeptii tehnologiilor moderne, tinerii Generatiei Z, viitorii angajati sau antreprenori reprezinta o motivatie puternica pentru companii de a se implica cat mai mult in procesul educational al acestora.

Anca Ileana, S&T Romania