7. Ascultarea activa


A asculta inseamna de fapt a privi cu mare atentie interlocutorul: nu exista ascultare activa fara contact vizual. Privirea deschide canalele de comunicare ; prin privire poti recunoaste prezenta celuilalt, poti manifesta dorinta de comunicare, interes, respect. Privirea unei persoane exprima starea de spirit a acesteia, iar interlocutorul poate observa o anume „expectativa pozitiva”, adica acea atitudine care denota o atentie binevoitoare acordata celuilalt si faptul ca ne asteptam sa primim de la interlocutor mesaje importante.        

De asemenea, a asculta cu adevarat inseamna a fi empatic cu gandurile si sentimentele celuilalt. Empatia este arta prin care o persoana se poate identifica cu sentimentele interlocutorului, ascultandu-l atent pentru a-i putea intelege mai bine punctul de vedere, motivatia, interesul, pentru a vedea lumea prin prisma lui. Este vorba despre a izola ceea ce exprimǎ emitatorul de ceea ce am putea simti atunci cand il ascultam (simpatie sau antipatie), dar totodata de a nu ne anula sentimentele proprii (apatie).

Pentru a deveni empatici fata de emitatorul nostru putem folosi urmatorul set de intrebari:

·         „Ce incearca sa-mi spuna?”

·         „Ce inseamna acest lucru pentru el?”

·         „Cum vede el problema?”

·         „Care sunt sentimentele lui si ce emotii simte?”

      A asculta activ inseamna a adopta o atitudine intelegatoare: sa nu interpretezi, sa nu judeci, sa nu acuzi, sa nu critici, sa nu devalorizezi, sa nu dai sfaturi care nu au fost cerute, sa nu te gandesti inainte la ceea ce vei spune in timp ce interlocutorul

isi prezinta problema, ci sa te concentrezi asupra lui, incercand sa-l intelegi.

    Ascultarea activa presupune ca dincolo de rationamentul interlocutorului si faptele relatate, sa intelegi semnificatia intelectuala si afectiva profunda a acestor fapte pentru interlocutor, sa iti dai seama de conotatia afectiva a anumitor cuvinte, gesturi, priviri.

Elementele de comunicare nonverbala insotesc permanent o ascultare care se vrea a fi activa. Asculti nu doar cu urechile, ci cu intreg corpul: aplecare inainte spre interlocutor, aprobare prin miscarea capului, mentinerea contactului vizual, zambet etc.

Capacitatea de a asculta este una dintre cele mai fine calitatii ale unei persoane. Modul in care reusesti sa-i asculti pe ceilalti are un impact major asupra eficientei profesionale si asupra calitatii relatiilor cu ceilalti.

Ascultam sa obtinem informatii.

Ascultam sa intelegem ce spun ceilalti.

Ascultam sa socializam.

Ascultam sa invatam.

Pe scurt, cum poti deveni un ascultator activ daca:

1. Esti atent

Acorda-i interlocutorului tau atentie maxima ca sa poti intelege pe deplin mesajul lui. Nu uita ca si elementele de comunicare non-verbala transmit mesaje importante:

-priveste direct spre interlocutorl tau

-nu te lasa disras de alte ganduri sau de factori externi

-”citeste” gesturile interlocutorului tau

2. Arata ca asculti

Foloseste gesturi si mesaje ale corpului tau pentru a-i transmite celuilalt ca esti atent

-aproba ocazional din cap

-zambeste

-adopta o pozitie a corpului care sa lase de inteles ca esti deschis pentru discutii

-incurajeaza-ti interlocutorul sa continue, aprobandu-l din cand in cand, adresand intrebari ajutatoare, etc.

3. Ofera feed-back

Filtrele noastre personale, presupenerile si judecatiile proprii pot distorsiona mesajul pe care celalalt ar vrea sa-l transmita. Asa ca, pentru a te asigura ca intelegi pefect mesajul, adreseaza intrebari care sa-l clarifice.

-poti cere clarificari suplimentare prin intebari de tipul: vrei sa spui ca…? sa inteleg ca.

-ocazional, fa un scurt rezumat a ceea ce-ti spune interlocutorul tau

4. Evita critica

Sa-ti intrerupi interlocutorul in timp ce vorbeste este o risipa de timp. Orice persoana se va simti frustrata si ofensata daca este intrerupta in timpul unui discurs.

-permite-i interlocutorului sa-si termine ideea

-nu interveni peste discursul lui cu un contra-argument

5. Raspunde adecvat

Ascultarea activa presupune o doza de respect si intelegere din partea ambilor participanti in actul de comunicare. Din orice discutie obtii informatii si o perspectiva asupra unui subiect, asa ca nu obtii nimic daca incerci sa-ti umilesti in vreun fel interlocutorul.

-fii deschis, sincer si bland in raspunsul tau

-exprima-ti punctul de vedere si opiniile in mod respectuos

Ascultarea activa nu inseamna pur si simplu a-i acorda atentie celuilalt, sau a-i pune intrebari pentru a reconstitui puzzle-ul cu informatii care lipsesc pentru a intelege o situatie,  ci presupune mai curand sa te interesezi de ceea ce nu spune interlocutorul. De aceea ascultarea activa, prin tehnicile pe care le implica si mai ales prin atitudinea care se cere a fi adoptata, permite depasirea unor bariere importante in comunicare, dezamorsarea conflictelor si stabilirea de relatii pozitive cu ceilalti

Bibliografie: Chiru, I., Comunicarea interpersonala, Ed Tritonic, 2003


Iulia SARA