8. Comunicare asertiva


Cresterea eficientei si a productivitatii personale prin eficientizarea stilului de comunicare

Ti se intampla sa nu ai timp suficient pentru realizarea sarcinilor de la locul de munca sau pentru activitatile din timpul liber, pentru ca iti este greu sa spui nu la solicitarile colegilor sau ale altor cunoscuti? Te simti uneori frustrat(a) pentru ca nevoile, drepturile, opiniile sau sentimentele tale nu sunt respectate de cei din jur? Este posibil sa nu comunici in mod asertiv.

Comunicarea asertiva este cel mai eficient tip de comunicare in situatiile in care dorim sa ne exprimam sentimentele, sa ne cerem drepturile, sa spunem “NU” lucrurilor sau solicitarilor pe care nu le dorim. Asertivitatea presupune sustinerea propriului punct de vedere cu fermitate si curaj, dar fara a deveni agresivi.

Cei care nu sunt suficient de asertivi nu se simt in largul lor in situatii sociale obisnuite, nu isi apara drepturile, nu pot spune “NU” cand li se cere ceva contrar propriilor dorinte si nevoi si nu se simt in largul lor atunci cand trebuie sa faca o observatie.

Persoanele care nu comunica asertiv, adopta una din urmatoarele tipuri de comunicare:

·        Comunicarea pasiva: cei care comunica pasiv sunt excesiv de amabili in orice situatie, gata sa indeplineasca orice solicitare din partea cuiva pentru a nu strica relatiile cu aceste persoane. Cei care folosesc acest mod de comunicare nu au curajul sa isi apere drepturile sau nu le cunosc.

·        Comunicarea agresiva: presupune utilizarea constrangerii si a intimidarii, comunicarea pe un ton autoritar si ostil a propriilor dorinte si nevoi. Presupune satisfacerea propriilor drepturi fara a tine cont de sentimentele si drepturile celorlalti.

·        Comunicarea pasiv-agresiva: desi nu isi manifesta agresivitatea in mod direct, aceste persoane manifesta o rezistenta indirecta la solicitarile celorlalti (de exemplu, amanarea indeplinirii sarcinilor cu care nu sunt de acord);

·        Manipulatorii:  aceste persoane pozeaza in victime si ii determina pe cei din jur sa se simta vinovati sau sa simta compasiune fata de ei pentru a obtine ceea ce doresc.

A fi asertiv(a) inseamna sa-ti exprimi in mod direct nevoile, opiniile, dorintele, inseamna sa-ti cunosti drepturile si sa ti le ceri, dar fara sa incalci drepturile celorlalti.

Cum iti poti dezvolta asertivitatea?

Cunoaste-ti valoarea personala si drepturile

Pentru a fi asertiv(a), trebuie sa fii constient(a) ca drepturile, sentimentele, nevoile, dorintele tale sunt la fel de importante ca ale celorlati, dar nu mai importante decat ale celor din jur. Considera ca ai dreptul sa fii tratat(a) cu respect si demnitate in orice situatie.

Cunoaste-ti nevoile si exprima-le

Daca vei astepta ca ceilalti sa-ti identifice nevoile, fara ca tu sa le exprimi, probabil ca nu iti vor fi satisfacute niciodata. Aminteste-ti ca satisfacerea nevoilor tale nu trebuie sa incalce satisfacerea nevoilor celorlalti.

Studiaza modul in care comunica o persoana asertiva

Analizeaza stilul de comunicare al unui coleg sau al unui prieten asertiv. Ce mesaje verbale si nonverbale transmite acea persoana? Compara consecintele mesajelor pe care prietenul sau colegul tau le transmite cu cele transmise de tine. Ce ai putea folosi si tu din stilul lor de comunicare?

Oamenii sunt responsabili pentru propriul comportament

Oamenii nu vor reactiona intotdeauna asa cum ti-ai dori atunci cand vei comunica asertiv. Unii vor reactiona agresiv, altii iti vor purta resentimente. Nu poti controla modul in care oamenii se manifesta. Daca nu incalci drepturile celorlalti, poti spune sau face orice!

Exprima-ti gandurile si  emotiile negative intr-un mod controlat si sanatos

Emotiile negative precum furia, tristetea, dezamagirea sunt naturale si nu este nevoie sa le reprimi. Exprima-le, dar ai grija sa iti pastrezi atitudinea de respect fata de cei din jur. Protejeaza emotiile celorlalti si incearca sa iti controlezi propriile emotii. Apara-ti drepturile si confrunta oamenii care incearca sa ti le incalce.

Primeste feedback intr-un mod pozitiv

Nu deveni agresiv sau defensiv, chiar daca nu esti de acord cu feedback-ul pe care il primesti. Aminteste-ti ca ai dreptul sa faci greseli si sa ceri ajutor!

Pastreaza un jurnal al situatiilor de comunicare

Noteaza si analizeaza situatiile in care ai fost excesiv de amabil(a), in care ai comunicat in mod agresiv, dar si pe cele in care ai comunicat asertiv. Cat de eficient ai fost in fiecare din situatiile respective? Aminteste-ti detaliile acestor situatii. Ce a transmis limbajul corpului tau? Care a fost efectul cuvintelor pe care le-ai folosit? Ce ai vrea sa schimbi si ce ai vrea sa pastrezi in viitor?

Adopta stilul asertiv de comunicare si practica-l cat mai mult

Pentru ca tipul de comunicare asertiv sa devina stilul tau natural de a comunica, este nevoie sa practici acest gen de comunicare cat mai mult in relatiile cu ceilalti.

Invata sa spui NU

Fiecare din noi avem anumite limite in raport cu ceilalti. Este important sa-ti cunosti aceste limite si sa le comunici. Nu poti multumi sau ajuta pe toata lumea. Ai dreptul sa spui NU solicitarilor celorlalti, oricand simti ca limitele isi sunt depasite.

Tehnici de comunicare asertiva

Foloseste formulari la persoana I

Spune  “Eu vreau”,“Eu am nevoie”,“Eu ma simt” cand transmiti mesaje altor persoane.

Exemplu: Eu am nevoie de un buget mai mare pentru a finaliza acest proiect.

Foloseste afirmatii care arata consecintele comportamentului celuilalt

Acest tip de afirmatii te ajuta sa le transmiti celorlalti care sunt consecintele comportamentelor lor asupra ta, fara a deveni agresiv(a). Foloseste fraze prin care critici comportamentul si nu persoana!

Exemple:

- Faptul ca nu imi raspunzi la e-mail-uri in 24 de ore, imi face imposibila respectarea termenelor limita si ma pune in situatia de a intarzia munca celorlalte departamente. Daca acest lucru va continua, voi fi obligat sa aplic procedura disciplinara.

- Faptul ca nu ma anunti atunci cand intarzii la serviciu, ma face sa ma gandesc ca ti s-a intamplat ceva si ma simt rau. As aprecia daca pe viitor ma vei anunta atunci cand intarzii.

Foloseste afirmatii empatice

Incepe prin a-i transmite interlocutorului ca ii intelegi perspectiva si modul in care se simte (“inteleg ca situatia cu care te confrunti in familie este una dificila si ca te afecteaza”) apoi comunica lucrul de care ai nevoie (“cu toate acestea, solicitarea clientului nostru trebuie rezolvata in cele mai bune conditii”).

Metoda “placa stricata”

Foloseste acelasi mesaj pe care sa il spui exact cu aceleasi cuvinte, pana cand interlocutorul se va convinge ca nu iti vei schimba pozitia.

Exemple:

– Timpul nu imi permite sa preiau aceasta responsabilitate.

– Am nevoie sa ma ajuti in proiectul pe care il voi demara

- Timpul nu imi permite sa preiau aceasta responsabilitate.

– Daca te-ai implica in acest proiect, m-ai ajuta foarte mult.

- Timpul nu imi permite sa preiau aceasta responsabilitate.

– Ma voi revansa cu prima ocazie!

- Timpul nu imi permite sa preiau aceasta responsabilitate.

– Daca nu te vei implica in acest proiect, nu voi reusi sa il finalizez la timp si voi avea probleme!

- Inteleg ca proiectul este foarte important pentru tine si mi-as dori sa te pot ajuta, insa timpul nu imi permite sa preiau aceasta responsabilitate.

Acorda atentie comunicarii non-verbale

Mentine contactul vizual cu interlocutorul. Adopta o pozitie a corpului care sa exprime deschidere (evita incrucisarea mainilor si a picioarelor). Plaseaza-te drept in fata interlocutorului. Foloseste un volum al vocii normal pentru o conversatie (evita sa cresti volumul), foloseste un ton hotarat, o voce calma si sigura. Nu vorbi prea repede. Ramai calm(a) pe toate durata discutiei. Transmite-i interlocutorului ca il asculti, aprobandu-l din cap si folosind aprobari verbale: aha, ihi.

Atentie

Este posibil ca noul tip de comunicare adoptat sa te faca sa te simti penibil, caraghios, nenatural. Este o impresie care va disparea in timp, odata ce vei integra stilul asertiv de comunicare in propriul comportament si il vei practica din ce in ce mai mult.

Cum te poate ajuta consilierul in cariera sa comunici asertiv?

·        Iti poate oferi un adevarat training asertiv, un program adaptat nevoilor tale specifice in care vei beneficia de un plan de actiune, de exercitii, indrumare si sustinere permanenta pentru a invata sa comunici asertiv.

·        Poate organiza jocuri de rol pentru a te ajuta sa exersezi comunicarea asertiva intr-un mediu confortabil, inainte de a-l folosi in viata reala. Consilierul iti va oferi feedback legat de modul in care comunici, de progresele tale si de lucrurile pe care ai putea sa le imbunatatesti.

Puncte cheie

Comunicarea asertiva este cel mai eficient stil de comunicare. A fi asertiv inseamna sa-ti cunosti drepturile si sa ti le aperi atunci cand cineva incearca sa ti le incalce, indiferent de situatie. Inseamna sa fii constient de faptul ca esti o persoana valoroasa si ca ai dreptul sa spui si sa faci orice doresti atat timp cat prin asta nu incalci drepturile celorlalti.

Asertivitatea poate fi invatata, exersand tehnicile de comunicare asertiva. Daca stilul tau de comunicare este unul pasiv, agresiv sau pasiv – agresiv, probabil ca nu vei reusi sa comunici asertiv de la prima incercare, dar exersand si aplicand constant tehnicile de comunicare asertiva, vei reusi sa iti schimbi stilul in care comunici si sa devii mai  eficient(a) in interactiunea cu cei din jur.

Un stil de comunicare asertiv iti va aduce respectul celor din jur si te va ajuta sa-ti cresti stima de sine.

Iulia SARA